مقام معظم رهبری: برای خدا کار کنید و لحظه ای را برای خدمت به مردم و نظام از دست ندهید        مقام معظم رهبری: اگر چنانچه ما توان خودمان را بیشتر از واقع بدانیم، یا کمتر از آنچه که واقعیت است، بدانیم، دچار خطا خواهیم شد؛
 
   
 

    • نقش تغذیه در جلوگیری از بیماری آلزایمر

      کد: 11608
      ۱۳۹۶/۰۶/۳۰
      مجله سلامت/ بیماری آلزایمر یک نوع اختلال عملکردی مغز است که به تدریج توانایی های ذهنی بیمار تحلیل می رود.
      نقش تغذیه در جلوگیری از بیماری آلزایمر

      به گزارش روابط عمومی معاونت سلامت و امور بیمه ها و به نقل از دفتر بهبود تغذیه جامعه، بیماری آلزایمر یک نوع اختلال عملکردی مغز است که به تدریج توانایی های ذهنی بیمار تحلیل می رود. بارزترین تظاهر زوال عقل اختلال حافظه است. اختلال حافظه معمولا به تدریج ایجاد شده و پیشرفت می کند. در ابتدا اختلال حافظه به وقایع و آموخته های اخیر محدود می شود ولی به تدریج خاطرات قدیمی هم آسیب می بینند. بیماری آلزایمر یکی از مشکلات عمده سلامتی است که با بالا رفتن سن رواج پیدا می کند. به طوری که بر روی 16% بزرگسالان بالاتر از 70 سال این بیماری تخمین زده شده است. علائم این بیماری با از دست دادن قدرت حفظ اطلاعات به خصوص حافظه موقت در دوران پیری آغاز شده و به تدریج با از دست دادن قدرت تشخیص زمان، افسردگی، از دست دادن قدرت تکلم، گوشه گیری و سرانجام مرگ در اثر ناراحتی های تنفسی به پایان می رسد.
      این بیماری را اولین بار روانپزشک آلمانی به نام آلویز آلزایمر در سال 1906 میلادی معرفی کرد. آلزایمر اغلب بسیار دیر تشخیص داده می شود. سه چهارم مبتلایان خود از این بیماری آگاهی ندارند. جهان 36 میلیون بیمار مبتلا به آلزایمر دارد و این تعداد تا سال 2050 به 115 میلیون بیمار می رسد. به طوری که در سال 2050 از هر 85 نفر یک نفر مبتلا به آلزایمر دیده می شود. آماری نگران کننده حاکی از آن است که بیش از 400 هزار نفر در ایران به آلزایمر مبتلا هستند. که شیوع این بیماری به عوامل مختلفی هم چون استرس های روانی، آلودگی هوا و سابقه ی خانوادگی و... بستگی دارد که می توان نقش تغذیه را از همه ی عوامل ذکر شده، مهم تر دانست.


      همان طور که گفته شد غلظت آهن معمولا در نواحی که بیماری آلزایمر در پاتولوژی دیده می شود، آشکار می شود و هم چنین تولید بیش از حد انواع رادیکال های آزاد در این نواحی را موجب می شود. عمده این آسیب و خطر در بافت ها و سلول ها مشاهده می شود.

      حال لازم است مصرف چندین ماده غذایی را که در بهبود و پیشگیری این بیماری نقش اساسی دارند را نام ببریم. که به صورت اولیه و کلی رژیم مدیترانه ای پیشنهاد می شود.


      ویژگی های اصلی رژیم مدیترانه ای:
      _ مواد غذایی گیاهی فراوانی دارد. مثل میوه و سبزیجات، نان ها و و دیگر مواد تهیه شده از غلات، سیب زمینی، حبوبات و دیگر دانه ها.
      _ غذاها از موادی تهیه می شود که تازه و فصلی هستند، در همان منطقه روییده و کمترین فرآیند در حین پخت روی آن صورت می گیرد.
      _ میوه های تازه در این رژیم به عنوان دسر روزانه مصرف می شود.
      _ روغن زیتون از منابع اصلی تامین کننده چربی رژیم است.
      _ یک تا چهار عدد تخم مرغ در هفته مصرف می شود.
      _ گوشت قرمز به میزان کم مصرف می شود.


      از دیگر موادی که می تواند در پیشگیری از این بیماری نام برد، امگا 3 می باشد که در ماهی های چرب، گردو، روغن زیتون، دانه ی کتان وجود دارد.
      هم چنین مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان ها، رادیکال های آزاد را خنثی می کنند که این مواد غذایی سرشار از ویتامین های سی و ای هستند. همانند توت فرنگی، بادام زمینی و... که می تواند خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهند.
      و در آخر معرفی مواد غذایی غنی از اسید فولیک، که نقش به سزایی در کاهش ابتلا به این بیماری را دارند.
      کدام مواد غذایی مقدار بالای اسید فولیک دارند؟
      این ویتامین در جگر، قلوه، گوشت بدون چربی، حبوباتی هم چون لوبیا قرمز، لوبیا سفید، سویا، سبوس گندم. سبزیجاتی هم چون اسفناج، کلم، کاهو، مارچوبه و میوه هایی مثل آب پرتغال تازه و موز، میزان کمی در زرده ی تخم مرغ و شیر موجود می باشد.





      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی: