مقام معظم رهبری: برای خدا کار کنید و لحظه ای را برای خدمت به مردم و نظام از دست ندهید        مقام معظم رهبری: اگر چنانچه ما توان خودمان را بیشتر از واقع بدانیم، یا کمتر از آنچه که واقعیت است، بدانیم، دچار خطا خواهیم شد؛
 
   
 

    • معاونت پژوهشی و فرهنگی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه قم:

      احیای معماری اصیل اسلامی با بازگشت مبانی اعتقادی اسلام ممکن است

      کد: 14084
      ۱۳۹۷/۰۴/۱۴
      رئیسی گفت: اصلاح نظام کار و سرمایه در کشور و بازگشت به مبانی اعتقادی و فکری اصیل مکتب اسلام چاره کار است. در غیر این صورت تلاش‌ها برای احیای معماری اصیل اسلامی، کاملاً سطحی و نافرجام خواهد بود.

      به گزارش روابط عمومی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، محمد منان رئیسی امروز در همایش حوزویان مهندس در مقاله‌ای به تأثیرات لیبرالیسم بر افول سبک زندگی اسلامی در معماری و شهرسازی پرداخت.
      وی بیان کرد: منطقی نیست که اسلام در خصوص امور ساده‌ای نظیر نوع لباس و پوشش و پیرایش مسلمین به ارجحیت‌های خاصی قائل باشد ولی درباره امور کلی‌تر و مهم‌تری نظیر نظام کالبدی شهر و جامعه مسلمین بی‌تفاوت باشد.
      عضو هیئت علمی دانشگاه قم با اشاره به زمینه‌های تاریخی لیبرالیسم گفت: ریشه¬های تاریخی ظهور لیبرالیسم (به ویژه لیبرالیسم فرهنگی- اعتقادی) را بایستی در تحولات رنسانس و به طور خاص، نهضت اصلاح دینی جستجو کرد. بدون تردید، لیبرالیسم از پروتنتانتیسم– نهضت اصلاح دینی- در قرن۱۶ میلادی مدد گرفته است به نحوی که آراء لیبرالی برای اولین بار به طور جدی در اندیشه‌های افرادی مانند مارتین لوتر و جان کالون که نهضت اصلاح دینی در غرب را رهبری می‌کردند، ظاهر شد.
      وی افزود: به دلیل اقدامات ضد دینی و خودسرانه کلیسا که به نام دین توجیه می‌شد و انحرافات گسترده‌ای که در مسیحیت به وجود آمد، نهضتی تحت عنوان «اصلاح دین» پدید آمد. نتیجه¬ی این نهضت، پیدایش فرقه پروتستان بود که با تأکید بر فردگرایی و آزادی فرد در برداشت از منابع دینی و تفسیر متون مقدّس پشتوانه‌ای برای لیبرالیسم شد.
      رئیسی سکولاریسم، اصالت آزادی، اومانیسم و فردگرایی را مبانی لیبرالیسم دانست.
      وی تصریح کرد: اومانیسم با فرو کاستن انسان به قوای دانی (نباتی و حیوانی) تأثیر قابل‌توجهی بر معماری و شهرسازی معاصر گذاشته است، تا جایی‌که برخی از معماران شاخصِ معاصر غربی به ‌صراحت بیان داشته‌اند که در هنر و معماری، آنچه اصالت دارد، نیازها و لذت‌های مادی است.
      عضو قطب علمی معماری اسلامی گفت: امام حسین (ع) به کسی که خانه مجللی ساخته بود و از ایشان خواست تبرک کند، پس از نگریستن به خانه‌اش فرمود: خانه خود را خراب کردی و خانه دیگران را آباد نمودی. کسی که روی زمین است تو را مغرور کرده و آنکه در آسمان است تو را دشمن داشته است.
      وی ابراز داشت: اصلاح نظام کار و سرمایه در کشور و بازگشت به مبانی اعتقادی و فکری اصیل مکتب اسلام چاره کار است. در غیر این صورت تلاش‌ها برای احیای معماری اصیل اسلامی، کاملاً سطحی و نافرجام خواهد بود.
      رئیسی گفت: راه حل احیای معماری اسلامی حقیقی، اغلب در بیرون از این رشته است و بایستی در سطوح فراتری مانند نظام‌های اقتصادی و اجتماعی جامعه دنبال شود.





      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       

       

       

      کاربر گرامی! لطفا در قسمت نظرات صرفا دیدگاه خود در مورد این خبر را درج نمایید. در صورت وجود هر گونه سوال و یا نیاز به پیگیری با شماره 02531200 تماس حاصل فرمایید.