مقام معظم رهبری: برای خدا کار کنید و لحظه ای را برای خدمت به مردم و نظام از دست ندهید        مقام معظم رهبری: اگر چنانچه ما توان خودمان را بیشتر از واقع بدانیم، یا کمتر از آنچه که واقعیت است، بدانیم، دچار خطا خواهیم شد؛
 
   
 

    • بهداشت خواب، بایدها و نبایدها

      کد: 21729
      ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      مجله سلامت/ بی‌خوابی شایع‌ترین نوع شکایت از خواب است. شکایت از بی‌خوابی اشاره دارد به این که فرد روز بعد احساس می‌کند شب خوب نخوابیده و خسته است.
      بهداشت خواب، بایدها و نبایدها

      اهمیت خواب به اندازه‌ای است که می‌تواند روی زندگی روزانه اثرگذار باشد، خواب کم یا اختلالات خواب روی فکر، قدرت تمرکز، توانایی فرد و حتی روی کار روزانه تأثیر می‌گذارد. در حین خواب، سلول‌های بدن و مغز هر دو ترمیم می‌شوند و این بازسازی موجب می‌شود تا روز بعد خواب مورد نیاز برای هر کس متفاوت باشد، به‌طور متوسط هر فردی به 7 تا 9 ساعت خواب نیاز دارد. اما عده‌ای نیز هستند که 10 ساعت خواب برایشان کافی است.
      احساس فرد در روز بعد، میزان کافی بودن یا عدم کفایت خواب را نشان می‌دهد. چنانچه روز بعد احساس خستگی بیش از حد، زودرنجی و کج‌خلقی داشته باشید، یعنی این که خواب شما کافی نبوده است.
      بی‌خوابی شایع‌ترین نوع شکایت از خواب است. شکایت از بی‌خوابی اشاره دارد به این که فرد روز بعد احساس می‌کند شب خوب نخوابیده و خسته است.

      جهت بهداشت خواب باید:
      - از ورزش کردن 2 تا 3 ساعت قبل از خواب پرهیز کرد، زیرا سبب بی‌خوابی می‌شود.
      - از استعمال سیگار علی‌الخصوص یک تا دو ساعت قبل از خواب اجتناب کرد.
      - ساعت مشخصی را برای خواب انتخاب کرد و طبق برنامه به رختخواب رفت.
      - دوش آب گرم قبل از خواب مفید خواهد بود.
      - باید اتاق خود را تاریک و ساکت نگه داشت.
      - از تماشای تلویزیون در اتاق خواب پرهیز کرد.
      - تشک خواب نباید زیاد نرم یا سفت باشد.
      - حتماً" لباس راحت و مناسبی هنگام خواب بر تن کرد.
      - می‌توان از ماسک مخصوص برای چشم‌ها و گوش‌گیر برای گوش‌ها استفاده نمود.
      - محیط اتاق خواب را خنک نگه داشت.
      - تختخواب را از کنار دیوار دورتر قرار داد تا هیچ سروصدایی مخل آسایش نشود.

      چنانچه با رعایت موارد فوق، باز هم خواب به چشمانتان نیامد، بیش از 15 دقیقه در رختخواب باقی نمانید، از جای خود بلند شوید، به اتاق دیگری بروید و زمانی را صرف خواندن روزنامه و کتاب کنید تا خوابتان بگیرد.





      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی: