مقام معظم رهبری: اگر چنانچه ما توان خودمان را بیشتر از واقع بدانیم، یا کمتر از آنچه که واقعیت است، بدانیم، دچار خطا خواهیم شد؛        مقام معظم رهبری: برای خدا کار کنید و لحظه ای را برای خدمت به مردم و نظام از دست ندهید
 
   
 

    • نکاتی درباره سلامت دختران نوجوان

      کد: 21892
      ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
      مجله سلامت/ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد ضمن گرامیداشت روز دختر به اهمیت سلامت جسمانی دختران در دوران نوجوانی پرداخت و توصیه کرد: دختران نوجوان سعی کنند از مصرف تنقلات و نوشابه های گازدار اکیدا خودداری نمایند.
      نکاتی درباره سلامت دختران نوجوان

      خانم دکتر انجذاب اظهار داشت: سلامت یک جامعه بستگی به خانواده دارد و پایه و اساس سلامت خانواده، به سلامت زنان بستگی دارد.

      وی با تاکید بر مصرف روزانه پنج وعده میوه، شیر و لبنیات و همچنین انجام فعالیت‌های جسمانی و تحرک در دختران نوجوان گفت: این مهم منجر به پیشگیری از بروز پوکی استخوان در سنین بزرگسالی می‌شود.

      این عضو هیئت علمی خاطرنشان کرد: در دوران نوجوانی، قد دختران بلند و وزن آنان بیشتر می‌شود، توده چربی و عضلات افزایش می‌یابد و از طرف دیگر حجم خون در گردش نیز بیشتر می‌شود. به همین دلیل نیازهای تغذیه ای در این دوران از اهمیت خاصی برخوردار هستند.

      وی ادامه داد: در صورتی که نیازهای تغذیه ای دختری در دوران نوجوانی، تامین نگردد، در سنین بزرگسالی با مشکلات متعددی رو به رو خواهد شد.

      خانم دکتر انجذاب عنوان داشت: یکی دیگر از نیازهای این دوران در دختران، نیاز بدن به دریافت کالری است که یک دختر نوجوان باید روزانه 2200 کیلو کالری دریافت کند. این نیاز به کالری باید از مواد غذایی سالم و کامل مثل حبوبات، غلات و به مقدار کمی چربی تامین شود.

      وی توصیه کرد: دختران نوجوان سعی کنند از مصرف تنقلات و نوشابه‌های گازدار اکیدا خودداری نمایند.

      عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد ضمن اشاره به نیاز دختران به دریافت آهن گفت: به دلیل افزایش حجم خون و اعضلات بدن و اکسیژن رسانی به عضلات در این دوران، نیاز به تامین آهن مورد نیاز بدن احساس می‌شود.

      وی با اشاره به کم خونی فقر آهن در این دوران به عنوان یکی از مشکلات شایع در دختران توصیه کرد: مصرف مواد غذایی غنی از آهن مثل: گوشت قرمز، تخم مرغ، و سبزی جات برگ سبز باید در رژیم غذایی‌شان استفاده شود؛ چون کم خونی فقر آهن منجر به ضعف، بی حالی و خستگی زودرس در فرد شده و در نهایت بر روی یادگیری و تحصیلات او تاثیر بدی خواهد داشت.

      این عضو هیئت علمی در ادامه با اشاره به نیاز بدن به کلسیم در این دوران تصریح کرد: به دلیل افزایش قد و تشکیل شدن 50 درصدی توده استخوانی بدن در این دوران، توصیه می‌شود شیر و لبنیات به صورت مرتب و روزانه مصرف گردد .

      وی با بیان این مطلب که بهترین سن برای پیشگیری از بروز پوکی استخوان، نوجوانی و جوانی است، گفت: اگر نوجوان از توده استخوانی خوبی برخوردار باشد، در سنین بزرگسالی نیز از پوکی استخوان پیشگیری می‌شود.

      وی همچنین تصریح کرد: مادران می‌توانند هنگام تهیه، خرید و حتی آماده سازی میوه و سبزی جات در آشپزخانه، نحوه تغذیه صحیح را به فرزند خود آموزش دهند.

      خانم دکتر انجذاب با تاکید بر سلامت دختران در دوران نوجوانی گفت: بسیاری از مشکلات دوران میانسالی همچون چاقی، فشارخون بالا، دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و پوکی استخوان را می‌توان از دوران نوجوانی پیشگیری نمود.

      عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد در ادامه با تاکید بر انجام فعالیت ورزشی دختران نوجوان یادآور شد: پیاده‌روی و راهپیمایی‌های خانوادگی بهترین ورزش برای دختران می‌باشد تا بتوانند سلامت خود را حفظ کنند.

      وی همچنین به تشویق فرزندان توسط خانواده، برای ورزش تاکید کرد و افزود: خانواده‌ها با دادن پاداش‌های مناسب به فرزندان، عادت ورزش کردن را در آنها نهادینه کنند.

      این عضو هیئت علمی، افزایش اعتماد به نفس، تقویت روحیه و افزایش سلامت اجتماعی را از دیگر فواید ورزش در دختران نوجوان برشمرد.





      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی: